Droogte - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Ruud Rijkers - WaarBenJij.nu Droogte - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Ruud Rijkers - WaarBenJij.nu

Droogte

Blijf op de hoogte en volg Ruud

18 Februari 2014 | Verenigde Staten, Berkeley

Al drie jaar lang heerst er een periode van droogte in Californië. Toen ik net aan kwam in de East Bay werd me door veel mensen verteld dat het in de winter veel regent. Als Nederlander leek me dat een beetje overdreven, maar nu regent het dus helemaal niet. Tijdens wat veldwerk in de velden van het laboratorium viel het me ineens op hoe droog het eigenlijk wel niet was. Het hele grasveld was helemaal verdord en geel in de winter, terwijl direct onder een boom mooi groen gras groeide.

Vorige week regende het voor het eerst in 2 maanden tijd. Vijf dagen achter elkaar. Dat was voor een goede vriend van mij uit zuidelijk Californië toch best een schok. ‘Oh my god, I have not seen the sun for five days. I totally get why people are so depressed.’ Dat zal je nooit van een Nederlander nooit horen.

Ondertussen probeert de staat Californië extra geld te krijgen voor de droogte problemen van de nationale overheid. Waterreservoirs raken leeg en de oogst van de gevarieerde gewassen lijken al ten dode opgeschreven. Ik moet zeggen dat ik geniet van het mooie weer, maar ondertussen ben ik me wel bewust dat niet goed is voor de natuur. In het lab worden verschillende experimenten gedaan met de effecten van een verhoogd CO2 concentratie en de droogte. Zo proberen we toch nog iets goeds in te brengen, terwijl er sommige Amerikanen rondrijden in trucks met 4 achterwielen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 17 Juni 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 8658

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 31 December 2013

Afstuderen Berkeley, CA

Landen bezocht: