Zwarte Piet en Cal Bears - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Ruud Rijkers - WaarBenJij.nu Zwarte Piet en Cal Bears - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Ruud Rijkers - WaarBenJij.nu

Zwarte Piet en Cal Bears

Blijf op de hoogte en volg Ruud

28 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Berkeley

“What is.. that?’ vraagt een vriend nadat hij me eerder vroeg om iets leuks op zijn witte bureau te tekenen. “It’s ‘Zwarte Piet’ the helper of the Dutch “Sinterklaas’, do you have heard of it?’ Na een korte uitleg over het Sinterklaasfeest in Nederland zijn de reacties afentoe supergrappig. “OMG! That is sooooo messed up and racist. I totally thought you were making a joke!’ Voor de meeste Amerikanen, en een Jamaicaan is het in ieder geval duidelijk verhaal. Voor Nederland duidelijk nog niet, door mijn timeline op Facebook wordt het mij alweer gauw duidelijk waarom Nederland afentoe een naar land is. Reacties op Facebookpagina’s zoals “ok maar dan ook weg met het suikerfeest want geen normale sint dan ook geen suiker feest” maken mij blij dat ik in de States zit en niet de gehele discussie hoef te volgen. Bruine smink eraf, pruik af en daadwerkelijk roet op het gezicht lijkt mij toch niet zo’n hele grote verandering. Veel meer wil ik er niet over zeggen. Ik zie volgend jaar wel of Pieter onze Nicolaas nog steeds op zijn paard mag helpen.

Een goede vriend in Nederland heeft me gelukkig 2 kg kruidnoten waardoor ik mijn collega’s ook de goede kant van Sinterklaas kan laten zien. Dat komt me goed uit, want mijn eerste resultaten van mijn onderzoek zijn vertraagd door contaminatie van mijn materiaal. Frusterend, want er zijn twee mensen die mij resultaten graag willen gebruiken. Gelukkig stelt mijn lab technician gerust “That is science, Rude!’ Mijn naam blijft onmogelijk voor de meeste mensen hier en dat vind ik helemaal niet erg. Het is namelijk best komisch als ik het mijn naam spel bij Starbucks ze het nog steeds niet begrijpen.

Vorig weekend verbleven er twee Nederlandse politieagenten in mijn huis. Ik ken een van hen van de middelbare school, dus had ik ze uitgenodigd om bij mij te verblijven. Ik heb ze SF proberen te laten zien. Zoals ik had kunnen verwachten was het weer eens super mistig waardoor de Golden Gate Bridge en het uitzichtpunt Twin Peaks een beetje in het water vielen. Gelukkig is San Francisco door de bewoners en heuvels zelf als best interessant. Chinatown is altijd komisch, omdat er oude mannen mahjong en andere bordspellen op straat spelen. De zaakjes zijn afentoe bizar klein en verstopt in de kleinste steegjes met viszaakjes waar de aquaria meer gevuld met vis dan met water.

Ik ben samen met hun naar mijn eerste Football game van Cal Bears geweest. Een geinige ervaring, maar zelf zonder football kennis kon ik zien dat de Bears aardig slecht zijn en waarom ze nationaal zo laag in het klassement staan. Gelukkig was het gratis aangezien een kennis van mij met een bord “I need a Miracle ticket’ binnen 2 minuten aan overgebleven kaartje van andere toeschouwers wist te komen. Daar worden 3 Hollandse jongens toch wel enthousiast van.
Pz,
Ruud

PS. Nee vanaf nu geen #GoBears meer onderaan mij blog, daar zijn ze niet goed genoeg voor.

  • 28 Oktober 2013 - 10:12

    Niek:

    Zo tof! Geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 17 Juni 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 8688

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 31 December 2013

Afstuderen Berkeley, CA

Landen bezocht: